In onze studie Photography, Film & the Digital draait het om het vertellen van verhalen. Alleen bij St. Joost School of Art & Design Breda maak je binnen één studie kennis met zowel fotograferen als filmen! Met de inzet van digitale media zijn er bovendien veel meer mogelijkheden om fotografie en film te combineren.
We zoeken studenten die zich willen uitspreken over de wereld om hen heen, wat hen opvalt, wat ze belangrijk vinden en waar zij andere mensen bewust van willen maken. Wij helpen je om je mening te vormen en beelden te maken die een verhaal vertellen.
Vervolgens leer je het juiste platform te kiezen om je verhaal onder de aandacht van het publiek te brengen. Zo creëer je als maker je eigen beeldtaal en ontwikkel je je positie om je te onderscheiden in het toekomstige werkveld.
We leren je kritisch te kijken naar de beelden die je overal tegenkomt: in musea en in bioscoopzalen, op (sociale) media, in kranten en tijdschriften, maar ook op bewakingscamera’s in de openbare ruimte. Om over die beelden te kunnen denken, lees je teksten van (media)filosofen, doe je onderzoek naar werk van beeldend kunstenaars, fotografen en filmmakers en leer je je eigen ideeën daarover te verwoorden.
Programma
Verhalen vertellen in beeld | Framing the now. Door de digitalisering van fotografie en film groeien deze media verder naar elkaar toe. De grenzen van de media worden als het ware opgerekt. Hierdoor ontstaan nieuwe mogelijkheden voor fotografen en filmmakers, om op eigenzinnige manieren en via minder voor de hand liggende kanalen hun verhalen te vertellen.
Wij noemen dit ‘The Digital’. Zo kun je als maker spelen met de mogelijkheden van interactieve online vertellingen en VR, waarin de toeschouwer zelf een rol krijgt. Met je studiegenoten experimenteer je met digitale (vaak interactieve) technologie in onze studio’s en techlabs en je verkent zo veel mogelijkheden.
Jaar 1
Je leert de basisbeginselen en technische skills van fotografie, film en media en experimenteert daarmee. Je start met het ontdekken van jouw kijk en positie als maker: hoe wil je een verhaal vertellen? Daarvoor ga je aan de slag met je eigen fascinaties, blik op de wereld en wat jij belangrijk vindt.
Je leert hoe je onderzoek en reflectie kunt inzetten en je onderzoekt binnen je eigen project hoe je je verhaal wilt vertellen. Er zijn meerdere keren per jaar gastlessen, workshops en lezingen van makers uit het werkveld en excursies naar festivals.
In het eerste jaar volg je samen met studenten van andere studies gezamenlijke workshops en theorielessen. Daarnaast krijg je les in:
- Werkpraktijk: het ontwikkelen van jouw makerschap.
- Theorie: het denken over en analyseren van films, foto’s en installaties
- Skills: het experimenteren met camera’s, licht, geluid en andere apparatuur
Jaar 2
In het tweede studiejaar verdiep je je kennis van fotografie en film. Met je camera ontwikkel je een kritisch bewustzijn ten aanzien van de media en de maatschappij. Je onderzoekt vanuit welke ethische positie jij je verhalen wilt vertellen. Je experimenteert met vertelstructuren zoals een lineaire, essayistische of interactieve vertelling en maakt werk voor diverse podia.
Beelden met betekenis en impact door ethiek en engagement
Het is onvermijdelijk dat je als maker een ethische positie inneemt. Als fotograaf/filmmaker verbeeld je de wereld om je heen en dit brengt een verantwoordelijkheid met zich mee. Door je werk kies je als maker een positie binnen onze beeldcultuur. We leren je kritisch te kijken naar beelden die je overal tegenkomt. Om als fotograaf of filmmaker betekenisvol te zijn, is het soms noodzakelijk om ethische grenzen te overschrijden. Daarbij leren we je bewust te worden van mogelijke consequenties van jouw keuzes.
Kan een beeld de wereld veranderen? Een geëngageerde maker toont zich betrokken bij de wereld om zich heen. Fotografen en filmmakers leggen de wereld vast, maar veranderen deze tegelijkertijd. Iedere afbeelding die je als maker toevoegt aan onze beeldcultuur creëert een ervaring en heeft een bepaalde impact.
Werkpraktijk
Je maakt een begin met het opzetten van een eigen werkpraktijk, de thuisbasis van je studie. Hierin onderzoek je wie jij bent als maker en welke rol je later wilt spelen in de beroepspraktijk. Wat voor soort werk wil je maken en hoe zorg je ervoor dat je je ideeën kan realiseren? Het medium waarmee je wilt werken kies je zelf: fotografie, film, eventueel andere media, of een combinatie. Je brengt je eigen interesses in kaart en onderzoekt welke thema’s daarbij passen. Hierbij gaat het om het ontwikkelen van een eigen beeldende stem. Welke beeldtaal past bij jou?
Theorie
In de theorielessen verdiep je je zowel in het heden als in de geschiedenis van film en fotografie. De lessen zijn een combinatie van mediatheorie, kunstfilosofie, narratologie, maatschappijleer en geschiedenis. Je neemt deel aan debatten, verkent je eigen positie en scherpt deze aan. Dit doe je over het algemeen in klassikale vorm. Verder begeleidt jouw theoriedocent je bij het doen van theoretisch onderzoek. Dit geeft je positionering, werk en beginnende beroepspraktijk verder vorm. Je beeldend en theoretisch onderzoek moeten elkaar altijd versterken.
Skills
Het is belangrijk dat je fotografie- en filmtechnieken onder de knie krijgt om projecten te realiseren. Tijdens je tweede studiejaar volg je skills lessen. Hierin doe je ervaring op met technieken, camera, licht, geluid en montage. In een workshop van één of twee dagen werk je samen met medestudenten aan korte opdrachten. Ook experimenteer je met de verschillende aspecten van onder meer licht, lenzen, scherpte/diepte, standpunt, camerabeweging, geluid, workflow, montage/editing en printing.
Jaar 3
In de eerste helft van je derde studiejaar volg je een minor. Dit programma duurt een half jaar en is een aanvulling op je hoofdstudie. Je kiest een programma dat bij jou past. Dit kan een minor binnen St. Joost School of Art & Design zijn, maar ook op een andere kunstacademie, bij een andere instelling in Nederland of één van de Erasmus partners in het buitenland. Je onderzoekt je hoe je de opgedane fotografische en filmische basiskennis op een constructieve manier inzet in samenwerkingsprojecten met andere disciplines.
Jaar 4
In jaar 4 breekt de fase van de studie aan waarin je onderzoekt wat voor fotograaf en/of filmmaker je wilt worden. Je doet beroepservaring op buiten de academie door een stage te lopen en/of aan opdrachten van externe partners te werken. Daarnaast initieer en realiseer je een eigen project of start je je visuele en theoretische onderzoek voor je afstuderen op. Zo verfijn je jouw eigen toon en handschrift.
Afstuderen
Vanaf nu geef je je ambitie daadwerkelijk vorm. Je start met je afstudeerproject(en), doet beeldexperimenten ter verdieping hiervan, schrijft een project- en een productieplan, houdt een werkboek bij en stelt een team samen waarmee je je ambities verwezenlijkt. Je volgt theorielessen, skills-lessen en doet onderzoek naar hoe je fotografische en cinematografische technieken zo effectief mogelijk voor je vertelling kunt inzetten. Het afstudeerjaar vormt de springplank naar de beroepspraktijk. In lessen ondernemerschap leer je hoe je als filmmaker en/of fotograaf naar buiten treedt. Zo weet je enerzijds een publiek aan je te verbinden en anderzijds een netwerk op te bouwen dat je helpt om je project(en) te ontwikkelen, positioneren, financieren en realiseren. Je docenten coachen je om zelfstandig te kunnen opereren in steeds wisselende contexten. Je bouwt je professionele netwerk verder uit dat je na je afstuderen helpt om je eigen beroepspraktijk te verdiepen, uit te bouwen en blijvend te vernieuwen.
Tijdens je afstuderen scherp je je identiteit als maker verder aan. Uiteindelijk laat je met je eindexamenwerk op een overtuigende manier zien wie jij als beeldmaker bent en waar je kracht ligt.
Hoe ziet je week eruit
Iedere student Photography, Film & The Digital heeft een werkplek op de academie. Hier werk je zelfstandig of in samenwerking met je klasgenoten aan je projecten. Daarnaast experimenteer je in onze labs, studio’s en werkplaatsen.
Bij het programmaonderdeel werkpraktijk krijg je een aantal lessen vanuit je werkplek. Je volgt ook theorie- en werkcolleges waarin je je kennis van de geschiedenis en actualiteit van Photography, Film & the Digital verdiept. Je werkt als student binnen het vak aan een project waarin je zelf de leiding hebt over het theoretisch en beeldend onderzoek dat je uitvoert. Vanaf jaar 2 resulteert dit in een ‘af’ kunstwerk.
Experimenteren in werkplaatsen
De Skills-lessen hebben vaak de vorm van een workshop die één dag of twee hele dagen in beslag neemt. Zo oefen en experimenteer je op een verdiepende manier met techniek. We streven ernaar minimaal één dag per week vrij van onderwijs te roosteren, zodat je tijd hebt om erop uit te trekken en zelfstandig te werken aan je projecten. Naarmate de studie vordert, neemt deze zelfstudietijd toe. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van diverse werkplaatsen zoals: soundstudio / streaming studio, edit suites, zwart and wit- and groene studio, DOKA en meer. Lees hier meer over onze faciliteiten.
Workshopweek
Drie keer per jaar is er een workshopweek, waaraan alle studenten Photography, Film & the Digital van alle jaren deelnemen. Uit een divers aanbod van workshops kies je zelf welke workshop je volgt. Zoals: dramatische filmbelichting, geluid, analoge fotografie, boek maken, editing en scenario schrijven. Zo leg je accenten in je studie. Docenten én professionals uit het werkveld geven deze workshops.
Studieloopbaanbegeleiding
Tijdens studieloopbaanbegeleiding (SLB) leer je een sociale en fysieke werkomgeving op te bouwen die past bij je werkproces. Tijdens de lessen ontwikkel je een professionele houding en leer je je studie op een professionele manier te organiseren. Samen met je SLB-docent onderzoek je je ideale studieproces en hoe je dit vorm kunt geven. Naast klassikale bijeenkomsten zijn er inloopspreekuren waarin je op afspraak je studievoortgang met de SLB-docent bespreekt.
Hechte community
Je werkt veel samen met andere studenten aan opdrachten en zo vorm je een hechte vertrouwde community, ook buiten de studie.
Samenwerkingen
Binnen deze studie kom je ook regelmatig in contact met het werkveld. Bijvoorbeeld Watershed, Chassé Theater, BredaPhoto, Stadsarchief, Natlab, Broet en de Grote Kerk Breda.